A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa megadta az előzetes szakhatósági hozzájárulást az Axel Springer és a Ringier AG magyarországi fúziójához, amelyről a végső döntést a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) mondja ki. A GVH ezt követően vizsgálja az Axel Springer és a Ringier portfoliójában tartozó egyes lapok értékesítését a Lumen Zrt.-nek, és a megmaradó portfólió egyesülését – olvasható a médiatanács honlapján közzétett kommünikében. A médiatanács a döntést a honlapján tette közzé, amely szerint „a független véleményforrások összevonás utáni szintje is képes lesz biztosítani a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését a médiatartalom-szolgáltatások releváns piacán” – közölték.
Az Axel Springer és a Ringier első ízben 2011-ben kívánt összeolvadni – harmadik fél bevonása nélkül – ám akkor a médiatanács nem adta meg a szakhatósági hozzájárulást ehhez. Akkor ezt azzal indokolták: a fúzió „egyértelműen és jelentősen” veszélyeztetné a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését. A médiatanács a bírálat során többek között a vélemény-befolyásolási képességet, a tulajdoni koncentráció mértékét, a keresztolvasottsági adatokat, illetve a nyomtatott sajtótermékek helyettesíthetőségének jellemzőit elemezte.
Idén januárban a Vienna Capital Partners, a Ringier és az Axel Springer azt közölte az MTI-vel, hogy előbbi felvásárolja a két utóbbi médiavállalat egy jelentős média-portfólióját, köztük a Népszabadságot, nyolc megyei napilapot, a Nemzeti Sportot és a Világgazdaságot. Ezzel elhárulhat a versenyjogi akadálya a svájci és a német médiavállalatok magyarországi integrációjának. Az integrált vállalatok Ringier Axel Springer Magyarország néven folytatja munkáját, és megtartja a Blikket, női magazinokat, például a Glamourt, tévé műsorújságokat, valamint licenc alapján kapott lapokat, a többi közt az Geo magazint, az Auto BILD-et, és mindezek internetes változatát.
A mostani szakhatósági eljárás során a médiatanács ezúttal is azonosította az érintett piacokat, majd azokon megvizsgálta az erőfölényt okozó helyzet kialakulásának lehetőségét, és megállapította, hogy a médiapiacon részt vevő vállalkozások fúziója esetén egy piaci szereplő sem kerül olyan erőfölénnyel járó helyzetbe, amely esetlegesen a tartalomkínálat szűkülését eredményezhetné – olvasható a médiatanács közleményében.